Μήνυμα Δημάρχου Ιεράπετρας για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Δήμος Ιεράπετρας - Παιδικά Κύρβεια 2026: Μια εβδομάδα αφιερωμένη στο χορό και τη δημιουργική έκφραση των παιδιών.
Η Διεύθυνση Ύδρευσης Άρδευσης Αποχέτευσης Δήμου Ιεράπετρας ενημερώνει  ότι την Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026 λόγω προγραμματισμένων εργασιών του ΔΕΔΔΗΕ στην περιοχή της Σαρακίνας
Πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026  η μαθητική συναυλία των σπουδαστών της Μουσικής Σχολής του Δήμου Ιεράπετρας, παρουσία του Δημάρχου Εμμανουήλ Φραγκούλη.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ο Δήμαρχος Ιεράπετρας κ. Εμμανουήλ Φραγκούλης συναντήθηκε σήμερα, 23 Ιουνίου 2026, με τον κ. Γεώργιο Βρεττό, Διευθυντή του έργου της εταιρείας που έχει αναλάβει την κατασκευή των συμπληρωματικών έργων του Ταμιευτήρα Μπραμιανών, των αντιπλημμυρικών έργων της Γρα Λυγιάς και του Φράγματος Μύρτου. Ο Δήμαρχος τόνισε τη σπουδαιότητα των έργων για την τοπική κοινωνία […]

Μήνυμα Δημάρχου Ιεράπετρας για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Μήνυμα Δημάρχου Ιεράπετρας Εμμανουήλ Φραγκούλη για τη «Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου»

«19 Μαΐου, μια ιστορική και σημαντική μέρα για ολόκληρο τον Ελληνισμό απανταχού της γης.

Τιμούμε τη Γενοκτονία των Ελλήνων Ποντίων.

Ημέρα σεβασμού και τιμής στους νεκρούς, τους βασανισθέντες αλλά και στους πρόσφυγες, διωγμένους από τις πατρογονικές τους εστίες Έλληνες, θύματα του βάρβαρου σχεδίου των Νεότουρκων και των Κεμαλιστών, του οργανωμένου Τουρκικού Κράτους, που όμως δεν μπόρεσε να σβήσει τον πολιτισμό, το πνεύμα, τα ιδανικά και τη μνήμη.

Έχουν περάσει 105 ολόκληρα χρόνια από τότε και η μνήμη της γενοκτονίας των Ελλήνων Ποντίων αντιστέκεται στη χοάνη του πανδαμάτορος χρόνου χωρίς να φθείρεται από την ιστορική λήθη αλλά να μετατρέπεται σε ιστορική μνήμη.                 

Στις 19 Μαΐου του 1919 ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάζεται στη Σαμψούντα και ξεκινά η βιαιότερη περίοδος της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, ο οποίος κατάφερε να αφανίσει τον Ελληνισμό του Πόντου και της Ιωνίας και μαζί τους έναν πολιτισμό που είχε αποτυπώσει αδρά τον ίσκιο του στην οικουμένη.

Απέλπιδα οδός σωτηρίας για τους τραγικούς Έλληνες του Πόντου, ήταν η οργάνωση αντάρτικου και καταφυγή στα βουνά για να τους πολεμήσουν και προστατεύσουν έτσι σε ένα μεγάλο βαθμό τους αμάχους και τα γυναικόπαιδα.

Και είναι βέβαιο ότι θα ήταν πολύ περισσότερα τα θύματα της τραγωδίας εάν δεν υπήρχε το γενναίο αντάρτικο. Ο Κεμάλ προκειμένου να διευκολύνει το έργο του, συστήνει στα χωριά του Πόντου τα περίφημα «έκτακτα δικαστήρια ανεξαρτησίας » που με συνοπτικές διαδικασίες καταδίκαζαν τους τοπικούς ηγέτες  των Ποντίων ως εχθρούς της Τουρκίας και στη συνέχεια τους οδηγούσαν στην εκτέλεση.

Και δυστυχώς με τη θανάτωση και των τελευταίων εστιών αντίστασης ο ποντιακός ελληνισμός όδευε προς το τέλος του.

Ο αριθμός των Ελλήνων λίγο πριν τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αριθμούσε 700.000 και μετά το πέρας της Γενοκτονίας είχαν δολοφονηθεί 353.000 άτομα

Το 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα, ότι η σημερινή ημέρα θα είναι αφιερωμένη ως ελάχιστη απόδοση τιμής στον Ποντιακό Ελληνισμό, στους νεκρούς, στους αγώνες, καθώς και στην αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας.

Η σημερινή επέτειος πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερη κρίσιμη στιγμή για τις σχέσεις μας με την Τουρκία.

Η Τουρκία οφείλει να συμφιλιωθεί με το ιστορικό της παρελθόν και να ζητήσει συγγνώμη από τους λαούς που υπέφεραν, εξαιτίας της διαφορετικής καταγωγής τους, από τις θηριωδίες των προγόνων τους».